Skrallt på kontot :-(

Sitter här nu och tänker över hur fan jag ska överleva resten av månaden. Jag och Ullrika ska till Mallorca i slutet av april och mycket av månadens budget gick till det :-( Jag har i och för sig en innestående ersättning som bör landa på kontot när som helst !! Men allt annat återstår att se :-(
 
Nu till dagens ämne vilket är orättvisor !!

Jag har kommit fram till att jag ständigt lever i en samhällssituation där kvotering och segregering blir allt mer synligt. Jag har sjäv levt utomlands ett längre tag och  det som jag märkte var att alla svenskar drogs till varandra. Min paralell jag vill dra är att i Norrköping ,och troligen i andra städer, är det likadant fastän det är andra kulturer med andra landstillhörigheter. Jag ser det som självklart att individer från samma land eller kultur vill bo ihop, de förstår varandra bättre och kan då enligt mig lättare aklimatiseras till den nya situation de kommer leva i. Jag har själv varit politiskt aktiv genom min far och jag vet att denna fråga har varit på "tapeten" många gånger. Många i dagens samhälle lever på fördomar, de tror sig veta hur kulturer fungerar utan att i själva verket ha sett dem praktiseras. Det är dessa fördomar som skapar segregering. Givetvis finns det betydande problem i förorter där invandrarantalet är högt, och det går inte att komma undan. Men jag tror inte problemet ligger i kulturen utan istället i de förhållanden och förutsättningar de ställs inför. Nu vill jag påpeka att det finns "rötägg" i alla kulturer såväl som i den svenska som i den......finska !! Jag anser att samhället och dagens styrande politiker måste bli mer medvetna, jag kan bara anknyta till en bok jag läser vid lärarprogrammet och den säger att det är skillnad på att ha kunskap kring ett ämne och att agera kring det. För att dessa nya individer från olika kulturer skall få en rättvis chans att agera friktionsfritt inom de sociala arenorna måste de, förutom att prata språket, även skapa en förståelse till den kultur de lever och samtalar i. Men något jag tror faller bort är att man som svensk måste agera likadant. Om olika kulturer lever i symbios med varandra, det vill säga att de är beroende av varandra och dess kunskaper, tror jag även att i slutändan segregeringen  blir mindre påtalande. Idag har vi skolklasser där uppdelningen av kulturer är skrämmande. Vi måste på ett explicit sätt tänka kring vilka val vi gör och vilka följder det får. I ett samhälle som Norrköping, där det inte är några större avstånd mellan skolenheterna, är det ren lathet att åtgärder inte vidtas. Det kanske kan skapa en irritation i början, men man måste se en långsiktig lösning och då är jag övertygad om att man får ha överseende med interna påfrestningar och samhällets kommentarer.

När det gäller punkten kvotering så ställer jag mig frågan om det inte är viktigt att ta fram de personer som är bäst lämpade för uppdraget. Om man ser till polishögskolan så använder de sig av kvotering för att få in kvinnor och invandrare. Jag anser att detta är en bra åtgärd. Men i slutändan måste man se på den person som är bäst lämpad för yrket. Jag tror istället på att kunna informera om polisyrket på rätt sätt, att det bland annat är fysikskt jobbigt och att det ställs vissa krav på en som individ både psykiskt och socialt. Jag anser att många idag söker polisyrket för att det är lite matcho och det kan i framtiden bli ett problem för en poliskår som arbetar med människor - stora som små, svarta som vita, muslim som kristen. Jag har sjäv varit med vid uttagningar till polishögskolan och det skrämer mig att vissa typer av personer söker. Om du ska bli polis så arbetar du för samhället och det innebär bland annat att samhällsmedborgarna skall kunna känna en trygghet och säkerhet i tillvaron gentemot dig som polis.

Kommentarer
Postat av: Dure

Kul att läsa att du blivit lärarstudentskadad.. Du använder dig av ordet explicit i din text. Ett typiskt campus-Norrköping-lärarprogrammet-ORD!!



Grattis vännen min, du är nu lärarstudent ut i fingerspetsarna.

2009-04-05 @ 11:37:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0